Na neke izazove treba odgovoriti

„IZAZVANI STE“

srijeda, 06. februar 2019.

Školski projekat učenika OŠ "Osman Nuri Hadžić" Sarajevo

U posljednje vrijeme svjedoci smo naglog razvoja moderne tehnologije, te razvoja različitih sadržaja namijenjenih djeci i mladima, a dostupnim na internetu. Internet ima svoje prednosti i nedostatke, stoga je od iznimne važnosti za nas odrasle da naučimo djecu i mlade da koriste tehnologiju na primjeren i siguran način.

Zašto su društvene mreže tako popularne?

Odgovor na to pitanje vrlo je jednostavan: ljudi su društvena bića i vole komunicirati jedni s drugima. A društvene mreže upravo im to omogućavaju. Nikad prije nije postojalo toliko različitih vrsta komunikacije. Neki kažu da je komuniciranje putem društvenih mreža najbolji način da se ostane u vezi s dragim osobama.

U cilju sticanja opšteg uvida u upotrebu društvenih mreža, njihovog uticaja i mogućnosti pozitivne primjene u životu mladih, izvršena je anketa u Osnovnoj školi „Osman Nuri Hadžić“ u Sarajevu, u jednom osmom razredu. U anketi je učestvovalo 17 učenika.

Anketna pitanja:

  1. Koliko vremena provodiš na društvenim mrežama?
  2. Koja ti je omiljena društvena mreža?
  3. Šta ti se sviđa, a šta ne na društvenim mrežama? Zašto?
  4. Šta možeš učiniti da neku pojavu na društvenoj mreži učiniš korisnom u svom životu?

Rezultati ankete:

  1. U prosjeku, anketirani učenici ovog odjeljenja kažu da provode 2-3 sata na društvenim mrežama (ne uključujući učenicu koja je navela da provodi 24 sata i učenika koji je napisao da ne koristi niti jednu društvenu mrežu).
  2. 15 učenika je istaklo da im je omiljena društvena mreža Instagram (jedan učenik nema omiljenu mrežu, iako ih ponekad koristi; drugi ne koristi društvene mreže u komunikaciji).
  3. Uglavnom im se sviđa to što mogu: steći nove prijatelje, komunicirati s prijateljima i rodbinom diljem svijeta, dijeliti fotografije i video-sadržaje, učestvovati u humanitarnim akcijama, pronalaziti informacije za školu.
  4. Ne sviđa im se to što: njihovi profili mogu biti zloupotrijebljeni, prijetnje putem poruka, korištenje mreže oduzima mnogo vremena, neke osobe „stavljaju“ podrugljive komentare ili nepristojne sadržaje, neke osobe postavljaju neprimjerene „izazove“.
  5. Većina učenika nije odgovorila na ovo pitanje, ali je bilo nekoliko afirmativnih izjava. „Ponekad mi društvene mreže mogu biti korisne u sportu kojim se bavim – gimnastici. Kad mi je potreban jedan element, mogu ga pronaći na društvenoj mreži“, kaže odlična gimnastičarka, Iman.

„Na Instagramu volim gledati „napravi sam/sama“ video-sadržaje, koje ponekad koristim“, navodi učenica Ema.

„Na Instagramu mnogo volim gledati treninge poznatih plivača i „kupiti“ neke njihove pokrete“, otkriva vrhunska plivačica, Lajla.

Iako niti jedan od učenika kao omiljenu aktivnost na društvenim mrežama nije naveo neku opasnu igru (možda zbog straha od neželjene reakcije nastavnika ili roditelja), ne znači da ne učestvuje u njima.

Bez obzira na to, može se zaključiti da društvene mreže imaju značajan uticaj na život (anketiranih) mladih, ali i da u većini slučajeva ne znaju sami pronaći način da neku pojavu na ovakvoj mreži učine korisnom u svom životu. Zato se ukazuje potreba za tim da im zrele osobe iz njihovog okruženja pomognu u tome, prvenstveno roditelji i nastavnici.

 

MOGUĆNOST PREOBRAŽAJA NEGATIVNOG UTICAJA U POZITIVAN

Uloga nastavnika dugi niz godina podrazumijevala je komunikaciju koja se odnosila uglavnom na predavanje gradiva, dok komunikacija u današnje vrijeme podrazumijeva upoznavanje i razumijevanje učenika u svrhu uticanja na njihov pozitivan razvoj i odgoj. Iz tog razloga vrlo je važno da nastavnici razumiju na koji način učenici komuniciraju. U medijima, ali i svakodnevnom životnom okruženju, možemo uočiti da veliki broj djece i mladih (zbog zaposlenosti roditelja) jedine sagovornike pronalaze na društvenim mrežama. Veći broj virtualnih prijateljstava i socijalna izolacija mogu dovesti do velikih problema u životima mladih ljudi.

Ako polazimo od pretpostavke kako prekomjerno korištenje društvenih mreža može razviti određene probleme u ponašanju, tada moramo razmišljati o prevenciji tih problema. Svakako možemo naići na svijetle primjere u našem okruženju.

Primjer iz školskog života

Trenutno je u Osnovnoj školi „Osman Nuri Hadžić“ u Sarajevu u povoju inovativna aktivnost Izazvani ste, u čijem fokusu je korištenje društvenih mreža u svrhu poboljšanja kvaliteta školskog života. Naime, učenici VIII-1 odjeljenja bili su oduševljeni idejom svoje razrednice da primjer iz virtualnog svijeta, ranije spomenutu igru izazova, popularnu na društvenim mrežama (uglavnom u negativnom kontekstu), afirmativno prenesu u stvarni život te su jednoglasno odlučili da je zajednički realiziraju.

Pod nazivom “Eko-zeleni u akciji“ (njih 21) očistili su okolinu školskog dvorišta.

Formiran je tim za izradu plakata (koji treba da sadrži fotografije i komentare akcije). Svi učenici su i finansijski poduprli troškove (kupovina zaštitnih rukavica i vrećica za smeće, materijala za plakat: kupovina hamer-papira, izrada fotografija...). Potom su u holu škole osmislili „Zid izazova “na kojem su svojim plakatom izazvali ostala odjeljenja da i sami na ovaj način doprinesu poboljšanju kvaliteta školskog života.

Potom su ostavili prazan prostor pored svog plakata za odgovor na njihov izazov.

Ovu aktivnost svesrdno su podržali učenici, nastavnici i pedagog, na čelu s direktorom koji je obećao izlet u grad – po izboru odjeljenja koje u izazovu pokaže najbolje rezultate.

Izazov je prihvaćen u roku od nekoliko dana od učenika V-2 odjeljenja i njihove razrednice. Moto njihovog izazova je „Jeste li vi kupili svoj crveni nosić?“ Sami su odlučili da podrže Roditeljsku kuću i djecu oboljelu od raka kupovinom „crvenih nosića“. Malim herojima su poslali osmijeh, toplinu, pozitivnu energiju i veliko srce.

Izazov je animirao i „malu raju“. Tako su i učenici IV-1 odjeljenja prihvatili izazov i zajedno sa svojom učiteljicom Šehović Senadom i grupom roditelja, 20.12. 2018. posjetili Gerontološki centar u Nedžarićima. Štićenicima doma su pripremili prigodan zabavni program: recital „Moja baka“ te otpjevali pjesme „Sarajevo ljubavi moja“, „Ne dam kamen zemlje moje“ i uručili im poklone. Plesalo se, pjevalo, a suze radosnice na licima staraca govore više od riječi.

Tako se i njihov pano sa slikama našao na ZIDU IZAZOVA. Nadamo se da će i drugi slijediti njihov primjer.

 

ZAKLJUČAK

Trebalo bi da svi s dozom opreza pristupaju upotrebi društvenih mreža, a posebno mladi, jer opasnost vreba sa svih strana na ta neiskusna bića. Zato je vrlo bitno da roditelji i nastavnici timski djeluju, prvenstveno u cilju zaštite djece, tj. mladih.

Međutim, neke pojave s negativnim predznakom na društvenim mrežama ne moraju unaprijed imati negativan učinak na život mlade osobe. Ako se potrudimo na takve pojave gledati očima mlade osobe (kojoj je to uglavnom vrlo interesantno), možemo razmišljati o tome na koji način da tu pojavu preobrazimo u nešto korisno, a u cilju pravilnog formiranja njene ličnosti. Pošto je činjenica da takve pojave i dalje ostaju u sferi interesovanja većine mladih, važno je da dobrovoljno sudjeluju u mijenjanju predznaka te pojave.

Tako se mogu polučiti izvrsni rezultati u mnogim segmentima njihovog života, kako pojedinačno, tako i na nivou odjeljenja, škole, čak i šire (razvijanje radnih i zdravih navika, podizanje moralnih vrijednosti, njegovanje zajedništva, čuvanje okoliša ...).

Autorica teksta: Alma Redžić, nastavnica OŠ "Osman Nuri Hadžić"

 

Povezani članci